jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

Víte, čemu se řechtá? Šedesát devítce. Přirozenému číslu následujícímu po šedesát osmičce, tomu číslu před sedmdesátkou, prostě číslu 69. Vyloženě číslo k popukání, že jo? „Taky to je znak blíženců,“ snažím se ho osvětou zklidnit i pochopit. Marně. Jak říkám, je to magor. Každou chvíli se můžou stát dvě věci, buď se mlaďas počůrá, nebo mně praskne cévka na čele. Nevim co je lepší. Každopádně přemýšlím o lakmusovým papírku, nebo nějakým tom testu na drogy. Musí v něčem frčet, páč to není jinak možný.

2017

No jasně, mlátí s ním puberta. Ale přiznat si to? Můj kluk, tak brzy? Jenže projevy jsou jasný. Střídání nálad, buď skvělá, nebo ještě lepší. Střídání hygienických potřeb, buď enormní nebo žádná. Střídání zájmů s nezájmem. Střídání apatie s radioaktivitou. Někdy sotva promluví, jindy pusu nezavře. Taky se dostavilo zhoršení prospěchu a lítání za holkama. „No to by ti šlo,“ peskuju ho, když ho nachytám, jak si zase hraje s telefonem, „ale učit se fyziku, to ne, co!? To já v tvým věku…,“ a ani to nedopovím a s jeho očima v zádech mizím na pavlač.

Přemítám po kom ten kluk je. Vždyť on je úplně jinej než já. Nebo ne? A začínám si nás oba, na tý pavlači, polohlasem srovnávat. „Já jsem se v jeho věku toulal po lesích, on po internetu. Mojí mantrou byl jízdní řád vlaků, jeho je youtube. Já uměl rozdělat oheň a běhat s busolou, on umí aploudovat okna a stříhat video. Nedal jsem knihu z ruky, on zase mobil. V jeho věku jsem seknul s fotbalem, on s karate. On má problém s fyzikou a já propadal v češtině. Za holkama jsem už taky chodil, a taky jsem se chtěl už rozhodovat sám. Chtěl jsem dělat věci tak, abych z nich měl radost, a neměl jsem rád, když mě do něčeho někdo nutil. Respekt k jiným, vtloukaný mi do hlavy, byl najednou pro mě stejně důležitý jako respekt ke mně samotnýmu. A rozhodně jsem nesnášel věty typu: to já v tvým věku!“ Tududum. Polilo mě horko a chlad a stud a vůbec. Kdo že je tady magor?

„Kdys mě fotil?“ nakukuje mi synátor přes rameno do počítače.

1987

„Ale to nejsi ty. To jsem já, matlo!“

„Nene.“

„No jo. V tvým věku,“ nadechnu se a řeknu celou pravdu, „jsem byl úplně stejnej.“

„Myslíš jako magor?“

„Jo,“ tentokrát se směju já a zažívám svou šedesát devítku naplno, „myslím jako magor.“

Dvě fotografie. Jedna z doby diapozitivů a druhá plná megapixelů. Třicet let skrytých rozdílů. Jiných hrdinů, jiných snů, jiných cílů. Ale bažení a touha po životě v obou případech naprosto nepopiratelná...

;)

 

a jestli máte ještě chvilku a chcete vědět jak vnímá respekt dvanáctiletý kluk, pusťte si video, třeba vás to překvapí...  tak jako mě... páč třeba já v jeho věku? tudududum :)

 

Autor: Jan Dlouhý | sobota 27.5.2017 21:21 | karma článku: 29,62 | přečteno: 1035x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

nejčastějším důvodem k rozvodu je překvapivě manželství

Loňského jara se kamarád oženil a už na podzim mluvil o rozvodu. Směšné důvody nespokojenosti uváděl a litanii z jeho úst jsem nečekal. Reprodukovat ji nemůžu, snad jen ten závěr. „Sorry, jako. Tak proč jsem se ženil, sakra?!"

1.4.2017 v 21:21 | Karma: 25,85 | Přečteno: 984x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz