Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naše zlatá Ester a její fantastický příběh

O tom, kdo bude českou sportovkyní roku, je už evidetně rozhodnuto, byť nemáme za sebou ještě ani první kvartál. Leda by Jarda Jágr postoupil s Kladnem do extraligy, nebo bři Pospíšilové získali 21. titul mistrů světa v kolové  

Mně se naše zlatá Ester zjevila nikoliv na bílých zasněžených, závratně prudkých svazích mezi slalomovými brankami, ale na kopce hnoje.

            Kydal jsem právě hnůj, to mazlavé a voňavé zlato, bez něhož dost dobře neobejde se žádný trojpolní systém, v němž střídá se pravidelně celé věky jař, ozim a úhor. Na vidlích nosil jsem jej ven z chléva a házel na kupu, jež den ode dne rostla, nikoliv nepodobná babylonské věži, jak jsem si nejednou se špatně skrývanou a potlačovanou pýchou pomyslil.

            „Až se dotkne nebe, pak bůh sestoupí na zem!“ napadlo mne zrovna to ráno, jako kdybych byl prorokem.

            Šel jsem ven s hnojem už pojedenácté. Chtěje jej hodit na kupu, v poslední chvíli jsem se zarazil, neboť na hnojišti, jako by to byly stupně vítězů, stála naše zlatá Ester.

            Ve své zlatobílé kombinéze, která ji proměňuje v superhrdinku, vypadala jako zjevení, kterým i byla, majíc o svá ramena opřeny lyže a obklopená září, jež tryskala ze zlaté medaile, spočívající na její hrudi.

            Zůstal jsem stát, to se ví, s otevřenou hubou, vždyť dosud jsem naši zlatou Ester viděl jen v televizi.

            A jak tak stojím s otevřenou hubou v zahnojených filcových gumácích, s ušankou, ke všemu ještě s mozoly na dlaních, naše zlatá Ester hopsne i s lyžemi dolů z hnoje, zrovna jako by to byly opravdu stupně vítězů, ale na její vítězné kombinéze superhrdinky není jediný flíček od hnoje, vše stále září tou neposkvrněnou čistotou.

            Zapíchnu vidle, a sebrav všechnu odvahu, co v sobě mám, zeptám se jako blbec, ukázav na lyže: „To jsou artisky?“

            „Ne, atomiky,“ odpoví naše zlatá Ester.

            „Atomiky?“ polknu, jako by mi někdo právě ukázal českou červenostrakatou krávu, která dojí patnáct tisíc litrů, taky bych tomu nevěřil, kdybych to neviděl na vlastní oči.

            „Atomiky. Dostávám jich na začátku sezóny třicet párů přímo od výrobce, abych si je mohla otestovat na ledovci,“ řekne naše zlatá Ester.

            „Myslel jsem se, že elany jsou lepší než atomiky,“ řeknu, bůh ví, kde se ve mně ta slova vzala.

            „Ne, ne, ne!“ zavrtí naše zlatá Ester rozhodně hlavou, dodávajíc, „jsou to moc dobré lyže. Vyhrála jsem na nich olympiádu a dostala za to tuhle medaili.

            Naše zlatá Ester ukáže na medaili a já vydechnu: „Ta je krásná! Krásnější než tisíc sluncí!“

            „Chceš si ji potěžkat?“ zeptá se naše zlatá Ester.

            „Velmi rád!“ přikývnu.

            Naše zlatá Ester si hbitě sundá medaili z krku a podá mi ji: „Pozor, je ale opravdu těžká!“

            „Páni, ta je těžká!“ souhlasím, maje medaili v ruce.

            „Udělala jsem na trati spoustu chyb, hlavně v horní části. Všiml sis?“ řekne naše zlatá Ester.

            „Všiml. Krve by se ve mně tu chvíli nedořezal,“ odpovím.

            „Pořád nemůžu přijít na to, jak se to mohlo stát, jak jsem ty chyby mohla udělat. Vyhrála jsem, jasně. Ale ty chyby mi už navždy zůstanou, nikdo mi je už neodpáře. A přitom se v tréninku soustředím právě na to, abych je při závodě zcela eliminovala.

            Vždy se najde někdo, kdo bude o mně pochybovat, kdo bude říkat: ,Jak to, že vyhrála, když tam nasekala tolik chyb? To přece není spravedlivé!‘“ řekne Ester.

            „Tím bych si hlavu nelámal!“ odpovím a pokračuji, „někdy nevede cesta k vítězství než jen skrze chyby. Naděláme spoustu chyb, ale na konci zvedáme ruce nad hlavu nikoliv proto, že se vzdáváme, nýbrž v triumfálním gestu vítěze.

            Dějiny znají mnoho případů, kdy to, co se zdálo být porážkou, ukáže se nakonec být drtivým triumfem.

            Copak i Kristus nebyl napřed poražen a ukřižován, aby pak triumfálně vstal z mrtvých?

            Proto bylo nutné udělat tolik chyb, až šla z toho hlava kolem, aby pak všichni v cíli nevěřícně čuměli na časomíru a ohromeně se ptali: ,Je to možný? Je todlencto vůbec možný? Tolik chyb a přece zvítězila!‘

            Jen bůh dokáže zvítězit tam, kde už se vítězství zdá být nemožným, kde už pohasla veškerá naděje, kde všechny mezičasy jsou jako hřeby do rakve!“

            „Ano, nejspíše právě proto jsem zvítězila,“ řekne naše zlatá Ester a dodá smutně, „zvítězila a teď dostanu za to milión. Jako by mi šlo jen o peníze.“

            „Ten milión je zasloužený! Poctivá práce musí být oceněna!“ prohlásím rozhodně a pokračuji, „milión, to je málo!

            Co je to milión?

            Když chce někdo bydlet v Praze, protože je Praha magické město, hezky ve vlastním, tak mu ani milión na to nestačí.

            Dva milióny, tři milióny, tolik by se mělo dostávat za olympijské zlato!“

            Naše zlatá Ester se smutně usměje: „Asi teď budu muset taky podepsat reklamní smlouvy. Můj příběh je totiž jeden z největších, ani příběh Katky Neumannové, kterou v cíli vítala malá Lucinka, není možná tak fantastický. Musí se proto náležitě marketinkově využít. Teď budu skoro všude.

            Ale co mi zbývá?

            Mám to všechno odmítnout?

            To je přece nemožné!“

            „Bůh je taky všude. I jeho příběh je náležitě marketinkově vytěžený. Mně osobně to nijak nevadí. Rád se znova a znova a znova budu vracet ve vzpomínkách k té chvíli, kdy jsem i já čuměl nevěřícně na časomíru, kdy mi ruce vystřelily samy nad hlavu, protože jim došlo dřív než mozku, že se stal zázrak!

            Co je na tom špatného, že se nám tento zázrak bude pořád připomínat, že budeme chtít mít právě ty věci, které má i naše zlatá Ester?“ namítnu.

            „Jenže taky bohužel vyhraju sportovce roku,“ připomene Ester.

            „Nu, ta estráda je vskutku trochu trapná, zvláště je-li nyní její výsledek už dlouho dopředu známý,“ souhlasím, ale pak zdůrazním, „ale kdo jiný by ji už měl vyhrát?

            Snad ne já?

            Já a sportovec roku, no to se povedlo, haha!“

            Rozesměji, ale naší zlaté Ester do smíchu moc není.

            „Teď už budu jen lyžovat a jezdit na prknu, tak dlouho dokud budu dobrá. Pořád z kopce dolů, jako ten Sysifův kámen!“ div se naše zlatá Ester nerozpláče.

            „Nu, snad nebude tak zle,“ řeknu a zatvářím se moudře, „člověk musí něco dělat, aby se nezbláznil. Já taky například třikrát týdně chodím do plavání, kde si dávám, krom jiného, dvacet rychlých padesátek za sebou. Dělám je za čtyřicet jedna až čtyřicet tři. Je to úplně nesmyslné, nemá to žádný význam, ty časy, za které to plavu, jsou naprosto ubohé, dobře vím, že nikdy nevyhraju žádnou olympiádu,  ještě musím platit vstupné, a přece jsem se díky tomu zatím nezbláznil.“

            „Myslíš?“ usměje se naše zlatá Ester.

            „Samozřejmě,“ přikývnu.

            „Tak jo, já ještě musím jet snoubordový slalom,“ řekne naše zlatá Ester a začne stoupat k nebi, na samotný Olymp.

            „Medaile! Ještě medaile! Co já s ní tady? Já ji přece nevyhrál!“ natahuji ruku s medailí k nebi, abych ji vrátil právoplatné majitelce.

            „Já ji nepotřebuji! Jsem bez ní lehká jako pírko!“ křikne na mne naše zlatá Ester, než zmizí v nebi.

            Chvilku stojím, hledím na nebe. Pak si pověsím zlatou medaili na krk, vezmu vidle a jdu dokydat zbytek hnoje, ještě je vlažný, kouří se z něho jak z čaje.            

 

Autor: Karel Trčálek | úterý 20.2.2018 16:52 | karma článku: 17,37 | přečteno: 602x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Nebezpečná hra s ohněm paní Kateřiny L.

Co myslíte, že je nebezpečnější? Kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil

26.4.2024 v 15:32 | Karma: 9,77 | Přečteno: 83x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Mistr a Markétka

Budu si muset někdy tuto knihu opravdu přečíst, třeba bude skvělá. Zatím jsem ji jen spálil ve svém krbu...

25.4.2024 v 14:53 | Karma: 20,31 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Minuty pro Hitlera z Institutu Václava Klause

Majitelé jediných pravd, např. ti z IVK, jsou-li přitlačeni ke zdi důkazy, že zadupávají svobodu slova, že destruují voltairovský princip a že umlčují a zastrašují své oponenty, vytáhnou obvykle svůj poslední zoufalý argument...

24.4.2024 v 15:09 | Karma: 22,32 | Přečteno: 460x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Zrádce Beneš zachránil republiku, málo platné!

Západní spojenci měli naštěstí dost rozumu, na rozdíl od tehdejších našich domácích chciválků, aby zabránili v Mnichově masakru českého národa, takže Edvard Beneš mohl v klidu vyvěsit bílou fangli, abychom přežili

21.4.2024 v 16:51 | Karma: 22,06 | Přečteno: 654x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Cos to porobil, Pavelenko Pavle?

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří učitelé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou, asi půlmetrovou řeznou ránu

21.4.2024 v 12:42 | Karma: 25,31 | Přečteno: 698x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 2950
  • Celková karma 25,03
  • Průměrná čtenost 866x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik