Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sametovou revoluci nám ukradl Havel

Možná Babiš taky krade jako všichni ostatní, ale největší polistopadové krádeže se dopustil Václav Havel, který nám ukradl sametovou revoluci přímo před nosem

            Byl studený, listopadový den a hodiny odbíjely třináctou. S bradou přitisknutou k hrudi, abych unikl studenému severnímu větru, jsem rychle proklouzl dveřmi zeleniny, ale ne dost rychle, abych zabránil několika sněhovým vločkám vniknout dovnitř.

            Ale zelinář si toho nevšiml, četl si Československý sport tak náruživě, že si nevšiml ani mě.

            Čekal jsem, a když konečně otočil stránku, aby pokračoval ve čtení, ozval jsem se.

            „Dobrý den,“ řekl jsem.

            Zelinář zvedl oči od novin a zeptal se: „Co je?“

            „Dejte mi dvě kila mandarinek,“ požádal jsem jej.

            „Zbláznil jste se?

            Kde bych vzal mandarinky?“ opáčil bohorovně zelinář.

            „Viděl jsem, jak je před půlhodinou vykládáte z auta. Z modré avie,“ odpověděl jsem.

            Zelinář se usmál: „Říkám vám, že mandarinky nejsou.

            Nebo myslíte, že vám lžu?

To se vám jen něco zdálo.

Další přání?“

„Dejte mi tedy dvě kila pomerančů, když nemáte mandarinky,“ řekl jsem.

Zelinář se nepřestával usmívat: „Pomeranče taky nejsou, to se vám taky jen zdálo.

Ale můžu vám dát cibuli.

Nebo mrkev.

Ty ještě mám.“

„Cibuli, ani mrkev nechci, chtěl jsem mandarinky, nebo pomeranče,“ odmítl jsem zelinářovu nabídku.

„Další zboží má přijít koncem týdne. Ale v kolik, to vám neřeknu, víte, jak to chodí,“ pokrčil zelinář omluvně rameny a opět se zahloubal do novin, čta nahlas, „Sparta-Inter 6:2, no ti je seřezali!“

Vyšel jsem zase ven. Vítr chrstl mi do obličeje hrst vloček, promnul jsem si oči a všiml si ve výloze zeleniny plakátu, který jsem prve nejspíše přehlédl.

Vedoucí zeleniny umístil do výkladu mezi cibuli a mrkev heslo: „Havel na Hrad!“

„Proč to udělal?

Co tím chtěl sdělit světu?“

Je skutečně osobně zapálen pro myšlenku Havla na Hradě?

Jde jeho zapálení tak daleko, že cítí neodolatelnou potřebu se svým ideálem seznámit veřejnost?“ napadlo mne okamžitě a navzdory studenému větru a chumelenici jsem si musel na tyto palčivé otázky sám hned odpovědět, „myslím, že u drtivé většiny zelinářů lze právem předpokládat, že o textu hesel ve svých výkladech celkem nepřemýšlejí, natož aby jimi vyslovovali něco ze svého názoru na svět.

To heslo přivezli našemu zelináři z podniku, nebo odjinud spolu s cibulí a mrkví a on je dal do výkladu prostě proto, že se to tak už léta dělá, že to dělají všichni, že to tak musí být. Kdyby to neudělal, mohl by mít potíže; mohli by mu vyčíst, že nemá ,výzdobu´; někdo, třeba nějaký nespokojený zákazník, by ho mohl dokonce nařknout z toho, že není loajální.

Udělal to proto, že to patří k věci, chce-li člověk v životě obstát; že je to jedna z tisíce ,maličkostí, které mu zajišťují relativně klidný život ,v souladu se společností´. Jak vidět, sémantický obsah vystaveného hesla ,Havel na Hrad!´ je zelináři lhostejný, a dává-li své heslo do výkladu, nedává ho tam proto, že by osobně toužil právě s jeho myšlenkou seznámit veřejnost.

To ovšem neznamená, že jeho počin nemá žádný motiv a smysl a že se svým heslem nikomu nic nesděluje. To heslo má funkci znaku a jako takové obsahuje sice skryté, ale zcela určité sdělení.

Verbálně by je bylo možné vyjádřit takto: ,Já, zelinář XY, jsem zde a vím, co mám dělat; chovám se tak, jak je ode mne očekáváno; je na mne spolehnutí a nelze mi nic vytknout; jsem poslušný, a mám proto právo na klidný život.´ Toto sdělení má přirozeně svého adresáta: je namířeno ,k široké veřejnosti´, k veřejnému mínění a je zároveň štítem, kterým se zelinář kryje před případnými udavači.

Svým skutečným významem je tedy heslo zakotveno přímo v zelinářově lidské existenci: zrcadlí jeho životní zájem.

Jaký to je však zájem?

Všimněme si: kdyby nařídili zelináři dát do výkladu heslo ,Bojím se, a proto jsem bezvýhradně poslušný´, nechoval by se k jeho sémantickému obsahu zdaleka tak laxně, přesto, že by se tento obsah tentokrát zcela kryl se skrytým významem hesla.

Zelinář by se pravděpodobně zdráhal umístit do své výkladní skříně takto nedvojsmyslnou zprávu o svém ponížení, bylo by mu to trapné, styděl by se. Pochopitelně: je přece člověkem, a má tudíž pocit lidské důstojnosti.

Aby byla tato komplikace překonána, musí mít jeho vyznání loajality formu znaku, poukazujícího aspoň svým textovým povrchem k jakýmsi vyšším polohám nezištného přesvědčení.

Zelináři se musí dát možnost, aby si řekl: ,Vždyť proč by koneckonců neměl jít Havel na Hrad?´“

Tok mých myšlenek byl však přerušen mužem v civilu, který právě vycházel ze zeleniny, hloubaje nad plakátem ve výkladu, nevšiml jsem si, že před zeleninou zastavilo auto zahraniční značky, ze kterého tento muž vystoupil.

Toho muže, jsem poznal. Byl to jeden automechanik a v síťovce si nesl mandarinky a pomeranče. Hodil je do auta zahraniční značky, pak do něj sám nastoupil a odjel.

„Letos ta zima přišla brzy, vánoce bude na blátě,“ pomyslel jsem si, protože jsem před výlohou zeleniny mezitím docela promrzl. Zamířil jsem proto na náměstí, kde v podloubí začali lidé včera večer, po televizních novinách, zapalovat svíčky. Prý kvůli studentům, které zmlátili v Praze.

Svíčky tam pořád hořely, poklekl jsem k nim a natáhl nad jejich plameny ruce. Nebylo to, jako bych do sebe hodil velký rum, ale přece jsem jen cítil teplo, které stoupalo z jejich mihotavých plamínků, ale možná to byla jen autosugesce, nic víc.

 

Autor: Karel Trčálek | středa 20.11.2019 8:16 | karma článku: 20,73 | přečteno: 1077x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Minuty pro Hitlera z Institutu Václava Klause

Majitelé jediných pravd, např. ti z IVK, jsou-li přitlačeni ke zdi důkazy, že zadupávají svobodu slova, že destruují voltairovský princip a že umlčují a zastrašují své oponenty, vytáhnou obvykle svůj poslední zoufalý argument...

24.4.2024 v 15:09 | Karma: 20,89 | Přečteno: 406x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Zrádce Beneš zachránil republiku, málo platné!

Západní spojenci měli naštěstí dost rozumu, na rozdíl od tehdejších našich domácích chciválků, aby zabránili v Mnichově masakru českého národa, takže Edvard Beneš mohl v klidu vyvěsit bílou fangli, abychom přežili

21.4.2024 v 16:51 | Karma: 22,06 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Cos to porobil, Pavelenko Pavle?

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří učitelé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou, asi půlmetrovou řeznou ránu

21.4.2024 v 12:42 | Karma: 25,31 | Přečteno: 696x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

Íránské střely a Institut ajatolláha Václava Klause

Mudrlanti, kterým se dnes v médiích říká experti, vytrubovali do světa, jak prý Írán zpackal nejen svůj víkendový útok, ale jak nepovedené je prý i íránské pivo...

19.4.2024 v 14:06 | Karma: 24,22 | Přečteno: 677x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Integrace imigrantů v německých školách nefunguje, ale nesmí se o tom mluvit nahlas

Ještě nedávno se za podobné názory dával ban. Jo, když jsme to před 5 lety my xenofobové říkali, tak nás různí lepšolidi, sluníčkáři a vítači přesvědčovali, jak ta multikultůra krásně prosperuje

17.4.2024 v 14:54 | Karma: 21,36 | Přečteno: 627x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:09

Přímý přenos V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů černého...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:03

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

  • Počet článků 2948
  • Celková karma 25,31
  • Průměrná čtenost 867x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik