Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velmi podnětné vzpomínání Václava Klause st. na éru normalizace

Pokud jste to nezaznamenali, pak na stránkách IVK běží cyklus všelijakých výpisků Václava Klause ze všemožných let, krom jiného i těch normalizačních. Vřele doporučuji každému inteligentovi

            Do dvanácti se v mém Institutu intenzivně pracuje na rozvíjení mého politického a ideového odkazu, i když ambice mého Institutu je samozřejmě širší – zkoumá a zpracovává nejen život, vesmír a vůbec, ale taky naše nejnovější dějiny, které moje osobnost od pádu komunismu velmi silně ovlivňovala, k čemuž shromažďuje literaturu, archivní a knihovní fondy, ale zabývá se i aktuálními politickými, ekonomickými a společenskými problémy u nás a ve světě.

            Ale ve dvanáct všeho necháme, dáme si pohov a jdeme se nadlábnout. A když se nadlábneme tak odpočíváme, ale ne tak docela, protože si přitom vybíráme vši. A aby se nám ty vši líp vybírali, vždy u toho něco vykládám a ostatní mne nábožně poslouchají, připomíná to přástky, nebo draní peří, to naše vybírání vší.

            Dnes jsem si zavzpomínal na rok 1985: „Ano, pamatuji si dobře na ten rok. To se tehdy zrovna objevil Gorbačov. Praha je ovšem malá, proto jsme se my všichni, kteří jsme pracovali pro KGB a pak se po Listopadu dostali k moci, dobře navzájem znali, a tak jsem se od manželky Zdeňka Mlynáře, bývalé ovšem, dělala pak velvyslankyni v USA, dozvěděl o Gorbačovi spoustu starých důvěrností, protože Zdeněk Mlynář byl jeho spolužákem na jakési ruské univerzitě, například ten, že si Gorbačov půjčoval po celou dobu studia od Mlynáře kartáček na zuby.

            Já nikdy velkým příznivcem Gorbačova nebyl. Ten jeho stavropolský přízvuk mi byl vždy protivný, vždy mi připomínal bekot stavropolského merina, ovce, které byla na můj vkus příliš chlupatá. Ale když mi pak Gorbačov o deset let na konferenci v Crans-Montaně, kde jsem byl hlavním řečníkem, řekl, že mne obdivně sleduje už hodně dlouho, a že je mým dálkovým studentem, vůbec jsem tomu nedivil vzhledem k tomu, jak to v Sovětském svazu pod jeho vedením dopadlo.

            A taky si dobře pamatuji na policejní zásah proti jubilejnímu padesátému bankovnímu bytovému semináři. Livii se totiž náramně povedly jednohubky, protože mi Valtr věnoval dvě plechovky sardelových oček. Jak ale všem ty jednohubky chutnaly, tak se všichni dostali do ráže a začaly padat hodně odvážné výroky.

            Tak například Tomáš Ježek označil informační explozi za déšť prázdných slov, a proto jsem pak taky napsal tolik knížek a projevů, abych dokázal, jak geniální výrok to je. Tato naše odvaha však nezůstala bez odezvy. Druhý den jsem to všechno nahlásil svému řídícímu důstojníkovi a výsledek se dostavil.

            ,Pán Klaus, takto by to opravdu dál nešlo. Chcete nás všechny dostat do kriminálu? Bohužel, musíme ty vaše bankovní bytové semináře zrušit, lidé v metru si stěžovali na sardelový puch, který táhl z jeho účastníků.

Vždyť to jsou všichni jeden vedle druhého členové Kmenu, Klubu mladých ekonomů, který jste založil šedesátém osmém jako opozici vůči Šikovi,‘ řekl mi Alojz Lorenc, který se ten rok stal náměstkem ministra vnitra.

Abych pravdu, byly s tím jen starosti, hlavně Livia musela mít na každý seminář nějakou novou brož, a kde to měl člověk všechno shánět, já nebyl z těch, kteří by chodili za Havlem s prosíkem kvůli bonům.

Když už jsme u Kmenu, v roce 1985 se konal seminář ,Mladí ekonomové po dvaceti letech‘, ačkoliv to bylo teprve po sedmnácti letech a kdosi na něm poznamenal: ,Za komunismu existuje zvláštní paradox, nastalo radikální potlačení ekonomické vědy, ačkoliv váha ekonomiky je ve sdělovacích prostředcích ohromná.‘

Hloubka toho výroku mne ohromila natolik, že už jsem celý seminář nepromluvil ani slovo, což pak mnozí jeho autorovi vyčítali, někteří i dosti hrubě, že ,umlčel Klause, takže se vlastně nedozvěděli nic zajímavého‘, ale já mu už dávno odpustil, protože je profesor stejně jako já!“

Vyprávěl bych i dál, ale přerušil mě Láďa, který vytáhl Vajglovi ohromnou veš a přitom vykřikl: „Klucí, podívejte! Takovou veš jsem ještě nikdy neviděl!“

Veš byla opravdu obrovská, a když ji Láďa rozmačkával, měl co dělat. A když ji rozmáčkl, pochopili jsme, že ten den už nic užitečnějšího už stejně neuděláme a tak jsme šli jeden po druhém domů, já poslední jako správný kapitán.

 

 

 

 

Autor: Karel Trčálek | čtvrtek 25.6.2020 17:38 | karma článku: 18,27 | přečteno: 452x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Minuty pro Hitlera z Institutu Václava Klause

Majitelé jediných pravd, např. ti z IVK, jsou-li přitlačeni ke zdi důkazy, že zadupávají svobodu slova, že destruují voltairovský princip a že umlčují a zastrašují své oponenty, vytáhnou obvykle svůj poslední zoufalý argument...

24.4.2024 v 15:09 | Karma: 20,89 | Přečteno: 406x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Zrádce Beneš zachránil republiku, málo platné!

Západní spojenci měli naštěstí dost rozumu, na rozdíl od tehdejších našich domácích chciválků, aby zabránili v Mnichově masakru českého národa, takže Edvard Beneš mohl v klidu vyvěsit bílou fangli, abychom přežili

21.4.2024 v 16:51 | Karma: 22,06 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Cos to porobil, Pavelenko Pavle?

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří učitelé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou, asi půlmetrovou řeznou ránu

21.4.2024 v 12:42 | Karma: 25,31 | Přečteno: 696x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

Íránské střely a Institut ajatolláha Václava Klause

Mudrlanti, kterým se dnes v médiích říká experti, vytrubovali do světa, jak prý Írán zpackal nejen svůj víkendový útok, ale jak nepovedené je prý i íránské pivo...

19.4.2024 v 14:06 | Karma: 24,22 | Přečteno: 677x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Integrace imigrantů v německých školách nefunguje, ale nesmí se o tom mluvit nahlas

Ještě nedávno se za podobné názory dával ban. Jo, když jsme to před 5 lety my xenofobové říkali, tak nás různí lepšolidi, sluníčkáři a vítači přesvědčovali, jak ta multikultůra krásně prosperuje

17.4.2024 v 14:54 | Karma: 21,36 | Přečteno: 627x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:05

Přímý přenos V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů černého...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:03

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  12:44

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 2948
  • Celková karma 25,31
  • Průměrná čtenost 867x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik