Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opsala A. Mornštajnová, po B. Němcové naše největší spisovatelka, svůj nejnovější opus?

To opravdu nevím. Ale jako neumětel, který má s opisováním bohaté zkušenosti, jsem protentokrát opsal Mornaštajnovou, neboť konec konců pořád platí, že jsme tak velicí, jak veliký je ten, od koho opisujeme...

Z Prahy jsem se vracel domů posledním možným vlakem, mezistátním expresem. Byl plný všelijakých lidí, jejichž tváře jsem si povětšinou nezapamatoval. Jediné volné místo k jakžtakž slušnému sezení, nechtěl-li jsem rovnou sedět na schodech ve vagónu, kde se povětšinou nachází i oddíl pro cestující s dětmi a místnost pro přepravu zavazadel s možností úschovy, se mi podařilo nalézt v jednom kupé.

Nerad cestuji v kupé z toho prostého důvodu, že mi tam všechno připadá příliš důvěrné a to opět z toho prostého důvodu, že tam lidé mají k sobě tak nějak nápadně blíž. Ale nezbývalo mi, než vzít za vděk i tímto místem, protože jsem sotva stál na nohou.

Není divu, vždyť celý den jsem v Praze marně obíhal nakladatelství v zoufalé snaze vnutit jim některý ze svých rukopisů. Někde se rovnou nechali zapřít, tvrdili, že nejsou žádné nakladatelství, někde mi rovnou řekli, ať se nechám předělat na ženskou, nejlépe na učitelku, a pak by se možná dalo o něčem uvažovat.

Po takové štrapáci bych cestu domů ve stoje nedal, musel jsem vlézt do kupé, sednout si v něm a nechat odpočinout unaveným dolním končetinám. Krom mne byly v kupé už jen ženy, dvě paní, které se vracely z farmářských trhů na vltavské náplavce, odkud si každá vezla domů v košíku výstavní husu a pak další žena, ta si dělala neustále rešerše do takového malého, notně ošahaného notýsku.

Paní, které vezly husy, se bavily o příšerné drahotě, která nás teď sužuje, až do Pardubic, kde jedna z nich přestupovala, pokračujíc dále, jak jsem vyrozuměl, směrem na Chrudim. Místo ní přibyl do našeho kupé nějaký starý pán, zřejmě osamělý.

Druhá paní s husou vystupovala až v Zábřehu, kde taky přestupovala, tentokrát ve směru na Šumperk. Místo ní se objevila v kupé mladá žena, poněkud ostýchavá, jak se mi zdálo. Ale bylo to opravdu jen zdání, protože tato mladá žena velmi záhy oslovila, nikoliv mne, jak by se snad dalo čekat, ale právě toho starého, nejspíše osamělého muže.

„Víte, koho mi připomínáte?“ zeptala se starce.

„Koho, mladá paní?“ zeptal se starý muž.

„Mého dědu. Měl podobnou francouzskou hůl jako vy,“ odpověděla žena, protože starý muž měl opravdu francouzskou hůl, což jsem hned neřekl.

„Váš děda byl hodný člověk?“ vyzvídal starý muž jako nějaká zvědavá ženská.

„Právě, že vůbec nebyl. Neměl rád lidi, ale hlavně mě zneužíval. Pohlavně“ prohlásila mladá žena.

V tomto okamžiku mě přestal jejich hovor absolutně zajímat. Snažil jsem se usnout, ale přestože jsem byl unavený, setrvával jsem pořád v bdělém stavu a tak jsem musel naslouchat dál tomu příšernému rozhovoru.

„Tak to měl určitě psa, když vás pohlavně zneužíval,“ zvolal vzrušeně starý pán.

„Ano, měl psa. K němu se choval slušně. Ale mě zneužíval. A taky jsme bydleli ve dvougeneračním domku. U lesa,“ přisvědčila mladá žena.

„Panebože, u lesa! To bych se bál! S dědkem, který má psa a je zlý člověk!“ spráskl ruce starý muž.

„Ano, to byste se určitě bál!“ přitakala ona žena a pustila se do takových detailů, které se zde zdráhám reprodukovat.

Naštěstí vystoupila v Olomouci a s ní i ten starý pán. Ještě jsem je zahlédl na nástupišti, mladá žena pomáhala starému muži s francouzskou holí po schodech dolů.

Ve vlaku se do žádných rozhovorů většinou nepouštím, ale tentokrát jsem si musel, když jsme se zase rozjeli, odplivnout: „Fuj, to byl ale hnus! Musela ta ženská o tom vykládat? A ten starý se taky vyptával na každou podrobnost, zajímal ho každý detail.

Jaké stromy v tom lese rostly, jak byly staré a jestli tam byl i nějaký podrost!

Ještě, že už vystoupili!

„Mně se to docela líbilo,“ odpověděla k mému údivu ta žena s notýskem.

„Co se vám na tom líbilo? Že žili ve dvougeneračním domku u lesa?“ podivil jsem se.

„Třeba i to,“ přikývla žena.

Na to se mi už nechtělo nic říkat, tak jsem si aspoň natáhl nohy, když proti mně už neseděla ta mladá žena.

Ženská s notýskem vystupovala ve Valmezu. Trochu jsem jí záviděl. Ona už byla doma, ale mě čekala dobře ještě hodina a půl nanejvýš nezáživné a dokonale umrtvující cesty.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Karel Trčálek | čtvrtek 4.5.2023 17:58 | karma článku: 19,17 | přečteno: 392x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Trollí farma existuje taky na nádraží Praha-Krč

A řekněte sami, lidé dobří a s mozky nevymytými vládní protiruskou propagandou, co by to bylo za trolí farmu bez toho, aby v ní v režimu 24/7 nemakal jako urvaný chatbot (zadaná slova jsou Rusko, mír, Dostojevskij)

17.5.2024 v 16:57 | Karma: 21,63 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

L. Jakl, kovaný politický pracovník Institutu Václava Klause by rád suspendoval novináře

Ano, pan Jakl má pravdu. Nepohodlné novináře je třeba suspendovat. Třeba kalašnikovem, jak to navrhoval Miloš Zeman, protože za svobodu he třeba bojovat, jak za ní bojuje pan Jakl v duchu revolučního marxismu...

16.5.2024 v 17:22 | Karma: 24,09 | Přečteno: 547x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Proč někteří lidé nenávidějí R. Fica natolik, až jim vadí, že se modlím za jeho uzdravení?

Modlíme se všichni za uzdravení pana Fica, a přesto se najdou mezi námi lidé, kteří jsou schopni nás kvůli tomu nenávidět...

16.5.2024 v 13:55 | Karma: 9,05 | Přečteno: 101x | Diskuse| Hyde park

Karel Trčálek

Atentát na Fica je plodem nenávisti, kterou rozsévají zaprodanecká liberální média

Nebylo dne, aby ve slovenských zaprodaneckých médiích někdo nevyzýval k násilnému svržení vlády a nastolení progresivistické diktatury. A to je výsledek!!!

15.5.2024 v 17:20 | Karma: 21,39 | Přečteno: 654x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Co mi dalo tzv. Hornerovo opáčko z dějin Ukrajiny

Dalo mi toho hodně. Sice jsem všechno to, co je v něm napsané, už mnohokrát někde četl, nebo někde slyšel, ale osobité podání jeho autora z něj dělá opravdu o svěží a půvabné dílko

15.5.2024 v 14:18 | Karma: 25,12 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu

20. května 2024  13:31,  aktualizováno  14:40

Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...

Vláda nedodrží Fialovy sliby, bojí se lékaři. Dohodu plníme, tvrdí ministerstvo

20. května 2024  11:27,  aktualizováno  14:37

Zástupci zdravotnických odborů a lékařů se vloni dohodli s premiérem Petrem Fialou na zvýšení platů...

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stojí

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  14:29

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

Přibylo dalších 1383 nových případů černého kašle. Zemřel šestý člověk

20. května 2024  13:41,  aktualizováno  14:27

Za uplynulý týden přibylo 1383 nových případů černého kašle, letos jich je už téměř 15 tisíc....

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

  • Počet článků 2970
  • Celková karma 24,51
  • Průměrná čtenost 860x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik