Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čas totalitních návratů

Mám období návratů. Místo magoráku piji čaj ze samovaru, místo písničkářů obdivuji generály. Na některé z těch generálů jsem nevzpomínal už hodně dlouho. A došlo mi, že je načase psát o minulosti...  

V sobotu proběhl, jak známo, koncert, který se odkazoval ke Koncertu pro všechny slušný lidi z 3. 12. 1989.

Bohužel jsem tam nebyl, protože na mě připadla zrovna služba (mám v referátu, krom jiného, třeba i potrefené učitelky češtiny), ale byl tam jeden můj známý, který kvůli tomu přiletěl až z Melbourne, kde žije a proto má taky tolik potřebný nadhled.

Naštěstí jsem svého známého stihl ještě navštívit před jeho odletem zpět do Melbourne a tak jsem ho mohl zeptat, jaké dojmy si z koncertu odváží do své nynější australské domoviny, kde může díky korespondenční volbě přispět k vítězství nynějších vládních stran, neboť mu jistě bude v Austrálii někdo držet revolver u hlavy, když bude odesílat svůj hlas na příslušnou adresu.

„Byls tam?“ začal jsem svůj výslech.

„Ano, byl jsem tam,“ přikývl můj známý.

„A co?“ vyslýchal jsem ho dál.

„Ale jo,“ přikývl můj známý.

„A jinak?“ udeřil jsem na něj.

„Jinak nic,“ odpověděl známý.

„Fakt nic?“ předstíral jsem nelíčený údiv.

„Nic,“ pokrčil známý rameny, ale pak se zarazil, „počkat! Něco přece jen! Víš, když jsem tam byl, tak mi došlo, čím se naše generace lišila od té dnešní. Naši hrdinové byli básníci, třeba Nohavica a spisovatelé, třeba taky Nohavica, nikoliv generálové a politici.“

„Jo, to se ví. Pro dnešní generaci nejsou hrdinové básníci a spisovatelé, ale generálové a politici, třeba Babiš. Ale to je normální jev. Vždyť i pro generaci, která byla před námi, nebyli hrdinové básníci a spisovatelé, ale generálové a politici.

Kolik lidí, kteří se narodili před námi, vzhlíželo třeba k maršálu Koněvovi?

Skoro všichni, pro všechny byl Koněv víc než i ten nejlepší básník!

Kolik lidí milovalo generála Svobodu?

Taky všichni!

Nebylo nikoho, kdo by nečetl Z Buzuluku do Prahy!

Otakar Jaroš, Antonín Sochor, Josef Buršík, Richard Tesařík, Bohumír Lomský, Vendelín Opatrný, Rudolf Jasiok, Josef Kholl, Karel Klapálek, maršál Moskalenko, maršál Jerjomenko, maršál Zacharov, generál Leljušenko, František Vrána, generál Jan Kratochvíl, to byli jejich hrdinové, k těm vzhlíželi jako k modlám!

Nemluvím samozřejmě o Píkovi, nebo letcích z RAF, to nebyli hrdinové, ale zrádci.

Smáli jsme se těm, co se narodili před námi, za to, že nevzývají spisovatele a básníky, jako my, ale generály a politiky!

A taky jsme jimi opovrhovali za to, že na podzim 1938 jako stádo na povel naklusali na hranice, aby bránili vlast, protože ti hlupáci se nechali zmanipulovat válečnou propagandou a uvěřili tomu, že spravedlivá válka je horší než špatný mír.

Vidíš, a teď chtějí zavést zase povinnou vojenskou službu jako tenkrát, aby nás hnali na krvavá jatka, aby nás nutili bránit vlast v tzv. spravedlivé válce.

Právem jsme jimi opovrhovali, když se nechali zmobilizovat doslova jako ovce jdoucí na porážku, když sami přispívali na nákup zbraní pro armádu!

A dnešní generace to má zrovna tak.

To je prostě návrat do minulosti.

Chce se mi z toho zvracet!

Místo toho, aby mladí poslouchali Nohavicu, který šíří přátelství mezi národy, obdivují generály a politiky.

No, nemám pravdu?“

„Máš pravdu, Varle. Ještě že letím zpátky do Melbourne. Já bych tady v té vaší nové totalitě už nedokázal žít,“ přikývl známý a začal si balit kufr, letadlo mu letělo už za dvě hodiny.

 

 

 

 

Autor: Karel Trčálek | úterý 27.2.2024 7:52 | karma článku: 21,47 | přečteno: 360x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Nebezpečná hra s ohněm paní Kateřiny L.

Co myslíte, že je nebezpečnější? Kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil

26.4.2024 v 15:32 | Karma: 19,18 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Mistr a Markétka

Budu si muset někdy tuto knihu opravdu přečíst, třeba bude skvělá. Zatím jsem ji jen spálil ve svém krbu...

25.4.2024 v 14:53 | Karma: 20,36 | Přečteno: 411x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Minuty pro Hitlera z Institutu Václava Klause

Majitelé jediných pravd, např. ti z IVK, jsou-li přitlačeni ke zdi důkazy, že zadupávají svobodu slova, že destruují voltairovský princip a že umlčují a zastrašují své oponenty, vytáhnou obvykle svůj poslední zoufalý argument...

24.4.2024 v 15:09 | Karma: 22,33 | Přečteno: 464x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Zrádce Beneš zachránil republiku, málo platné!

Západní spojenci měli naštěstí dost rozumu, na rozdíl od tehdejších našich domácích chciválků, aby zabránili v Mnichově masakru českého národa, takže Edvard Beneš mohl v klidu vyvěsit bílou fangli, abychom přežili

21.4.2024 v 16:51 | Karma: 22,07 | Přečteno: 655x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Cos to porobil, Pavelenko Pavle?

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří učitelé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou, asi půlmetrovou řeznou ránu

21.4.2024 v 12:42 | Karma: 25,31 | Přečteno: 700x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně

27. dubna 2024  9:12,  aktualizováno  9:25

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...

Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony

27. dubna 2024  8:55

Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2950
  • Celková karma 25,19
  • Průměrná čtenost 866x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik