Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Měl by Tomáš Klus koule na podepsání dokumentu „Dva tisíce slov?"

A co vy? Podepsali byste taky, nebo byste byli raději hezky zticha, abyste se raději do něčeho nenamočili, protože jeden nikdy neví, drželi byste hezky hubu a krok?

            Nebylo posledních devět měsíců dne, aby mi v něčem nápadně nepřipomínal 21. srpen 1968.

            Zahlédl jsem třeba vojáka v uniformě bez označení, jak zachází, zavěšen do nějaké ženy za roh, a hned mi blesklo hlavou: „Už jsou tady!“

            Nebo jsem jel ve vlaku, ve kterém byl průvodčí strašně podobná Kamile Moučkové.

            „Vaši jízdenku!“ řekla mi a mně nezbylo, než opět si vzpomenout na 21. srpen, protože intonace hlasu, gestikulace, postava, obličej, vlasy, to všechno mi připomínalo Kamilu moučkovou.

            Z obavy o mé i své duševní zdraví dovedli mne blízcí k psychiatrovi.

            „Ve všem vidí 21. srpen. Budí nás v noci a nutí, abychom poslouchali letadla, že přesně tak to hučelo i v noci z 20. na 21. srpna. Ráno jdeme do práce nevyspalí, jak pak může ta naše práce vypadat?“ postěžovali si blízcí lékaři, který klidně mohl podepsat „2000 slov“, jeho pohled byl přímý a rysy pevné, takoví charismatičtí lidé vám podepíšou cokoliv, jenom když jim to co nejvíc uškodí.

            Psychiatr blízké uklidnil, a když mne s ním nechali o samotě, vytáhl opravdu ze šuplíku papír, položil jej přede mne a řekl: „Podepište to!“

            „Co to je? Vlastní žádost o zbavení svéprávnosti?“ zeptal jsem se.

            „Něco na ten způsob,“ přikývl psychiatr a dodal, „jsou to ,Dva tisíce slov‘.“

            „,Dva tisíce slov‘? Tak přece existují, není to mýtus!“ vyhrkl jsem.

            „Ano, existují. Kdo je podepíše, ten ničeho nelituje, ale ne každý je toho schopen. pochopitelně. Tuhle jsem to taky dával jednomu podepsat a on mě udal. Naštěstí seděli v prověrkové komisi mí pacienti a tak mne ze strany nevyloučili a z práce nevyhodili. Dal jsem jim toho dne obzvláště silnou dávku sedativ.

            A co vy?

            Podepíšete, nebo ohnete hřbet, budete držet hubu a krok, budete říkat pravdu nahlas jen hezky doma, v bezpečí, abyste neměl nepříjemnosti?“ řekl psychiatr.

            „Samozřejmě, že podepíšu!

            Nemám jediný důvod to nepodepsat!

            Kde je pero?“ zvolal jsem.

            „Tady je propiska,“ podal mi psychiatr takovou tu propisku s průhlednou nádržkou, ve které pořád cosi plave nahoru a dolů.

            Vzal jsem ji, chtěl se podepsat, ale v tom jsem se zarazil: „Já nevím.“

            „Dostal jste strach?“ ušklíbl se pohrdavě psychiatr.

            „Ne to, ne. Jen nevím, jestli se mám podepsat vlastní jménem, nebo jako Tomáš Klus,“ řekl jsem.

            „Saprlote, to mě vůbec nenapadlo!“ uhodil se do čela psychiatr, vytáhl telefon a komusi volal, „hele, poslouchej, mám tady jednoho, kterej neví, jak se má podepsat, jestli jakože vlastním jménem, nebo jakože Tomáš Klus.

            Hele, co mu mám, jakože říct?“

            Slyšel jsem, jak v telefonu kdosi cosi zamumlal, načež mi psychiatr sdělil: „Jako Klus.“

            „Tomáš Klus,“ podepsal jsem se pod „Dva tisíce slov, která patří dělníkům, zemědělcům, úředníkům, umělcům a všem“.

            „Tak to je pro dnešek všechno. Další návštěvu si dáme na Den boje za svobodu a demogracii.

Máte rád svobodu slova a demogracii?

Já bych se mohl po nich utlouct, žena mi říká, že to není normální.

 Kdybyste ale necítil žádné subjektivní potíže, tak nechoďte, já už si nějak poradím, přinejhorším se zabalím do tibetské vlajky, listopadová jitra jsou někdy chladná,“ řekl mi psychiatr a srdečně se mnou rozloučil.

            Vyšel jsem ven a cítil se jako znovuzrozený, vida, jak málo stačí, aby měl člověk o sobě to nejlepší mínění!

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karel Trčálek | pátek 10.8.2018 17:53 | karma článku: 18,21 | přečteno: 820x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Neúčast českého zástupce na inauguraci V.V. Putina je mezinárodní ostuda

Stydím se za naši hanebnou vládu, která neumožnila ani J. Nohavicovi, ani Václavu Klausovi aby dnes reprezentovali Českou republiku v Kremlu

7.5.2024 v 15:49 | Karma: 7,74 | Přečteno: 60x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

Kdo seje len, nesklízí bouři!!!

Už jste zkoušeli, i když jste třeba konzervativní katolíci, odříkávat místo Otčenáše či Zdrávas tibetskou mantru? Jestli ještě ne, tak to ani nezkoušejte, bylo by to ve vašem případě zcela zbytečné...

4.5.2024 v 15:33 | Karma: 18,34 | Přečteno: 497x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Češtinářky, čili om padme mani hum

Výborně, Varle. Tohle je úplně jiný level. Holt kdo umí, ten umí. Zasloužená trefná karma. Jo, souhlasím, tohle už se dá naprogramovat s přehledem

4.5.2024 v 13:24 | Karma: 14,15 | Přečteno: 234x | Diskuse| Hyde park

Karel Trčálek

Kdy napíše Karel Trčálek konečně něco původního?

Třeba o slunéčku sedmitečném, o Kohoutkově kometě, nebo o smažáku... leč marnost, nestane se tak, zatím si tedy přečtěte tento článek, i když není o okeně

3.5.2024 v 19:27 | Karma: 22,94 | Přečteno: 569x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

GEN (6) Nejen Pavel Novotný. Trochu prostořeký, ale představuje naše vlastenecké hodnoty

V našem nepravidelném seriálu s příznačným názvem GEN (Galerie elity národa) se budeme věnovat těm nejlepším z nás. A budou to právě vlastenci, neboť se učinili elitou národa.

3.5.2024 v 16:25 | Karma: 18,46 | Přečteno: 437x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák přes svodidla, omezoval oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  16:21

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

VŠE volí nového děkana. Na místo po Ševčíkovi se hlásí jediný kandidát

7. května 2024  16:05

Akademický senát Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) bude v úterý...

Na D7 před Prahou bourala tři auta, hasiči kvůli dešti řešili desítky událostí

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  16:04

Hasiči kvůli silnému dešti a bouřkám řešili v pondělí a v noci na úterý desítky událostí. Často...

Avarská genetická telenovela. Klíčovou roli u obávaných kočovníků hrály ženy

7. května 2024

Premium Tým vědkyně z Brna zkoumal v Maďarsku DNA obávaných kočovníků původem z Mongolska. O Avarech se...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 2961
  • Celková karma 24,40
  • Průměrná čtenost 863x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik