Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Včera drazí, dneska vrazi! Zasloužilý soudruh Filip vzpomíná na srpen ’68

A s ním i všichni ostatní zasloužilí soudruzi a všechny zasloužilé soudružky. A že jich je! Jako rudého vlčího máku v kulacké pšenici!

            Nedalo mi to a vyhledal jsem pamětníka srpna 68, abych se dozvěděl, co nejvíce podrobností oněch dramatických událostí, o kterých se nyní tak mluví na každém pracovišti i v každé domácnosti.

            Pan Vojta Filip ochotně vyslyšel moji prosbu a uvolil se mi říct všechno, co si pamatoval. Navštívil jsem ho proto v jeho domku ve smluvený den a smluvenou hodinu.

            Ještě, než se pustil do vyprávění, nalil mně i sobě stopečku skvělé domácí slivovice, kterou jsme do sebe vzápětí obrátili. Jeho žena, skvělá kuchařka, položila na stůl právě upečený piroh a vybídla mě: „Berte si, tak my si užíváme důchodu, furt něco žereme.“

            Vzal jsem piroh a usedl vedle Vojty Filipa k počítači, kde už byla na monitoru nachystána mapa CCCP.

            „Když jsem šel 20. srpna spát, měl jsem takové divné tušení. A opravdu, když jsem se pak ráno probudil, byla invaze už v plném proudu.

            ,Včera drazí, dneska vrazi!‘ zmocnil se mne takový hněv, že jsem sotva mohl dýchat.

            Na nic jsem nečekal a běžel do práce, do fabriky, jako šílený. Tam už se spontánně organizoval odpor proti okupantům. Lidé fasovali barvy a štětce, a takto vyzbrojeni vyráželi do ulic, aby kde co pomalovali nápisy odsuzujícími barbarský vpád Ukrajinců.

            Stoupl jsem si taky fronty, ale někdo mne chytl za rameno.

            Byl to předseda naší závodní organizace, soudruh Standa Novák, poctivý komunista, který už koncem padesátých let nenechal na Chruščovovi nit suchou kvůli Krymu.

            ,Pro tebe mám jinou práci, soudruhu,‘ řekl a pokračoval, ,myslel jsem na tebe celou noc. Jsi mladý muž, na vrcholu fyzických sil, navíc svobodný. Tvé svaly teď potřebujeme ze všeho nejvíc. Ukrajinci tady budou co nevidět, půjdeš stavět živé barikády.

            Víš, jak se staví živá barikáda, soudruhu?‘

            ,Ano, vím, soudruhu předsedo. Lidé si stoupnou těsně vedle sebe v několika řadách, tak aby mezi nimi neproklouzla ani myš, natož tank,‘ přikývl jsem.

            ,Ukrajinci se nesmí dostat do centra našeho města. Musíme jim v tom zabránit stůj. Utíkej do Gottwaldovy ulice a tam se připoj k ostatním,‘ nařídil mi předseda závodní organizace a plácl mne otcovsky po zádech, ,nic se neboj. Ty jejich ukrajinské tanky taky nejsou všechno. Pravda je na naší straně. Hezky stůj a nepohni se ani za nic.

            ,No pasaran!‘ to jsme si říkali v únoru 1948, když jsme postavili, příslušníci Lidových milic, v Malostranské ulici taky živou barikádu, abychom zabránili zmanipulovaným studentům jít na Hrad protestovat proti legitimně zvolenému soudruhu Gottwaldovi.

Bylo mi tolik, kolik je teď tobě a taky jsem byl svobodný.

            Víš, co to znamená, no pasaran?“

            ,Že neprojdou, soudruhu předsedo!‘ odpověděl jsem.

            ,Přesně tak.

            Ale už utíkej!

Co nevidět už tady budou,‘ řekl soudruh Standa Novák a odběhl za dalšími povinnostmi hlavního organizátora odporu proti ukrajinským okupantům.

Pelášil jsem rychle do Gottwaldovy ulice. Živá barikáda už tam stála, tvořili ji mladí a svobodní muži. Stihl jsem se postavit ještě do první řady, kde bylo místo, a už se objevil ukrajinský první tank s bílým pruhem.

,Musíme se chytnout kolem ramen, aby dostali Ukrajinci strach!‘ křikl kdosi.

Chytli jsme se kolem ramen a ukrajinský tank se opravdu zastavil asi ve vzdálenosti asi padesáti metrů od nás. Stál tak asi pět minut, než se zase pomalu rozjel.

Blížil se, ale my neustoupili ani o centimetr.

Když byl deset metrů od nás, tak zase zastavil. Hleděli jsme do jeho periskopů, vůbec jsme neuhnuli pohledem.

Po deseti minutách začal ukrajinský tank couvat, ale my věděli, že je to jen léčka, že Ukrajinci svůj ústup jen předstírají, a proto jsme se dál drželi za ramena. Tank poodjel od nás padesát metrů a zase zastavil. Hlaveň jeho děla klesla a mířila přímo na nás.

,Včera drazí, dneska vrazi!

Jdi domu, Olehu, čeká tě Oksana!‘ stačili jsme ještě vykřiknout, než ukrajinský tank do nás vypálil tříštivým.

Na nic víc si z jednadvacátého srpna nepamatuji. Mohlo být tak čtvrt na osm ráno, když se to stalo. Z těch, co jsme tam stáli, jsem na světě už jen já,‘ řekl Vojta Filip a ukázal na mapu CCCP, zabodávaje svůj prst do Ukrajiny, „okupanti přijížděli odtud. Prach, který se jim usadil na tancích je prozrazoval, byl to bezpochyb ukrajinský prach z Doněcké a Luhanské oblasti, historie srpnové okupace je stoprocentně zfalšovaná.

Vojta Filip smutně pokýval hlavou a já sáhl do kapsy, abych z ní vytáhl tisícovku.

„Tu máte, vaše vzpomínka mi ukázala srpnovou okupaci ze zcela nové perspektivy,“ podával jsem mu bankovku.

Vojta Filip ji vzal, důkladně prohlédl proti světlu a pak si ji strčil do kapsy.

Potom nalil mně i sobě slivovici, kterou obrátil do sebe, zvolav předtím: „Dnes drazí, zítra vrazi, já je znám dobře, Ukrajince!“

 

Autor: Karel Trčálek | středa 15.8.2018 17:20 | karma článku: 21,80 | přečteno: 569x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Helena Langšádlová byla nejlepší ministryní Fialovy vlády, nechápu, proč končí!

Ač to zní poněkud paradoxně, v případě současné vlády jsou nejlepší ti její členové, kteří se řídí zásadou, kdo nic nedělá, ten nic nezničí, protože Fialova vláda už zničila skoro všechno...

28.4.2024 v 9:58 | Karma: 17,92 | Přečteno: 378x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

K té vší válečné vřavě! Je smutné, když lékař podporuje válku!

Vždy mne rozesmutní, když válku hájí nebo ospravedlňuje lékař. Lékař toho povolání (omlouvám se za tuto kostrbatou a nesmyslnou formulaci, ale jsem z toho opravdu moc a moc smutný) by si něco takového neměl vůbec dovolit!

27.4.2024 v 15:32 | Karma: 21,37 | Přečteno: 488x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Malá poznámka k malé ukázce z nového románu zdejší spisovatelky

Byli jsme nedávno poctěni názornou ukázkou z připravovaného románu spisovatelky, která zde rovněž publikuje. Kolem této ukázky se rozhořel určitý spor, který si ovšem netroufám nijak rozhodnout, jelikož k tomu nejsem kompetentní

27.4.2024 v 11:02 | Karma: 22,16 | Přečteno: 584x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Nebezpečná hra s ohněm paní Kateřiny L.

Co myslíte, že je nebezpečnější? Kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil

26.4.2024 v 15:32 | Karma: 21,12 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Mistr a Markétka

Budu si muset někdy tuto knihu opravdu přečíst, třeba bude skvělá. Zatím jsem ji jen spálil ve svém krbu...

25.4.2024 v 14:53 | Karma: 20,76 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Univerzita začala s podmínečným vylučováním studentů, kteří neukončili protesty

30. dubna 2024  8:35

Kolumbijská univerzita v New York City začala s podmíněným vylučováním studentů, kteří do...

Vedení TOP 09 jedná o ministrovi. Dorazil Tuleja, pozice ve vládě ho zajímá

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  8:04

Vedení TOP 09 rozhoduje o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Helenu...

Při přestřelce s hledaným mužem v USA zemřeli tři policisté

30. dubna 2024  7:02

Život tří policistů si vyžádala přestřelka s hledaným mužem, která se odehrála v pondělí v...

V Kaprunu zemřel šestašedesátiletý Čech. Na sjezdovce se srazil s dalším lyžařem

30. dubna 2024  6:45

Při lyžování v rakouském horském středisku Kaprun zahynul v pondělí 66letý Čech. Nepřežil čelní...

  • Počet článků 2953
  • Celková karma 25,07
  • Průměrná čtenost 865x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik