Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sirotci patří do sirotčince, ne do náhradních rodin!

Člověk, zvláště pak pracující v německé montovně, aby těm sirotkům nakonec ještě záviděl, třeba jejich značkové hadry. Jo, to má někdo štěstíčko, že se narodí jako sirotek!

            Moje dětství bylo šťastné a radostné, mám na ně ty nejlepší vzpomínky, neměnil bych ani za nic.

            Záhy jsem toitž přišel o oba dva své rodiče, otec zahynul při důlním neštěstí, když mi byly tři roky, matka se brzy na to upila. Možná to bylo naopak, matka zahynula při důlním neštěstí a otec se upil, už si na to přesně nevzpomínám.

            Je však možné, že si tyto lidi jen ve svých hodně mlhavých vzpomínkách pletu se svými rodiči, a mí skuteční rodiče zahynuli při leteckém bombardování, nebo jen tak, jako by z legrace, při útoku nějakým vymakaným nervovým plynem.

Ale, a to už vím určitě, nejpozději ve svých pěti letech jsem zcela jistě již byl sirotkem a bral docela slušný sirotčí důchod.

            Tím se přede mnou otevřely zcela nečekané možnosti, protože sirotci mají všude dveře otevřené. Nejprve jsem žil v rodině hrobníka, který pohřbil mé rodiče, aspoň to tvrdil. Byl to hodný člověk, ale kopání hrobů z něj udělalo příliš poctivého muže, neviděl jsem proto v jeho rodině žádnou perspektivu pro svůj osobnostní růst.

            Po roce pobytu u něj, krátce před tím, než jsem začal chodit do školy, do níž mi již koupil aktovku a psací potřeby, jsem jej postavil před hotovou věc.

            „Povinnou školní docházku zahájím v sirotčinci,“ řekl jsem mu jednoho dne, když se vrátil utahaný domů z práce a večeřel s celou svou rodinou, ženou a pěti dětmi u jednoho stolu.

            „V sirotčinci?“ vykřikl polekaně.

            „Ano, v sirotčinci,“ řekl jsem.

            „Ale vždyť já bych z tebe vychoval taky slušného a poctivého člověka!“ odpověděl mi na to hrobník.

            „Abych byl upřímný, zajídají se mi už tyto komfortní podmínky, v nichž nyní žiji.

            Při představě, že bych v nich měl strávit všechno své dětství, se mi zvedá žaludek. Žijte blaze, nebudu na vás vzpomínat ve zlém, ale sirotci patří do sirotčince.

            Teprve v sirotčinci se stává sirotek sirotkem. Teprve tam získává ono výsadní postavení, jež mu zaručuje ztráta rodičů. Kdybych zůstal zde, nikdy bych nebyl sirotkem, jak chápe sirotky svět, promarnil bych onu skvělou příležitost, kterou nyní mám. Odejdu proto od vás nyní do sirotčince, protože jedině pobyt tam mě dostatečně zocelí pro další můj život!“

            Moje slova působila na hrobníka patřičným dojmem.

            Pochopil, že musím z jeho rodiny odejít do sirotčince, chci-li se posunout dál, v očích jeho dětí zračila se závist, ovšemže v tomto případě zcela pochopitelná.

Já jsem byl sirotek, kdežto ony měly ještě oba rodiče.

„Kdy chceš od nás odejít?“ zeptal se mne hrobník rezignovaně.

„Zítra ráno, ještě za úsvitu,“ řekl jsem.

„Upeču ti buchty na cestu. Hned zamísím těsto,“ zvolala hrobníkova žena a pustila se do mísení.

„Jděte spát!“ řekl hrobník dětem, když bylo po večeři, takže jsme v kuchyni osaměli.

Nabídl mi doutník a sám si taky zapálil.

„Promiň, že jsem si tě vzal k sobě domů. Ztratil jsi u nás rok života,“ omlouval se mi, potahuje z doutníku.

„Jednal jste v dobré víře. Nebylo přece v tom nic zištného, vždyť všechen můj sirotčí důchod ukládal jste mi na zvláštní účet, vůbec jste na ty peníze nesáhl,“ uklidnil jsem ho.

„Chraň bůh, ještě abych na ně sáhl!

Za takových deset let už budeš mít pěkný kapitál, pokud nepřijde nějaké katastrofa,“ řekl hrobník.

„Vždy může přijít nějaká katastrofa,“ namítl jsem.

„To může. Mně se zdává o útoku nervovým plynem.

Nebo taky o bombardování, věřil bys?

Najednou je všude plno mrtvých a já je mám všechny pohřbít. Jenže se mi pořád láme násada, jako v tom snu, u lopaty, takže nakonec musím ten masový hrob vyhrabat rukama,“ řekl hrobník.

„Tyto sny se dají vysvětlit charakterem vašeho zaměstnání,“ řekl jsem.

„Ano, taky mne to napadlo,“ přikývl hrobník, dlouze potáhl z doutníku a pak těžce povzdechl, „nikdy si nepřestanu vyčítat, že mé děti nejsou sirotci, že jsem jim upřel to nejlepší vzdělání, totiž drsnou školu života.“

„To přece není vaše vina,“ utěšil jsem ho.

„A čí je to vina, když ne moje?“ zoufale se zeptal hrobník.

Ale to už náš rozhovor přerušila jeho žena.

„Udělám ti půlku buchet s tvarohem a půlku s mákem,“ řekla, jako by to byla, moje buchty, ta nejdůležitější věc na světě.

Pak už jsme se s hrobníkem bavili jen o samých nepodstatných věcech, o tom, jak pořád rostou ceny rakví a pohřbů vůbec a jak chtějí lidé na posledním rozloučení se svými blízkými ušetřit za každou cenu, třebaže reálné mzdy se bez přestání pořád zvyšují.

Šli jsme spát o půlnoci, abychom se pak brzy časně ráno srdečně rozloučili.

V poledne jsem klepal už na dveře sirotčince.

Otevřely se a v nich stála taková, na první pohled přísná paní.

„Co chceš, spratku?“ zeptala se mne.

„Jsem sirotek,“ řekl jsem.

„Ježíšmarjá, další fakan, kvůli kterému tady musím být za pár šupů osmnáct hodin denně, abych ho naučila, co je to kázeň a sebekázeň!“

Vidíš to?!“ řekla ta žena a strčila mi před nos bič.

„Jo, to je bič, kterým mě bude mlátit každý den, teto,“ přikývl jsem.

„Neříkej mi, teto!

Nesnáším, když mi takoví spratci jako ty, říkají teto!“ zaječela ta žena a přetáhla mě tím bičem.

Takových ran jsem v následujících letech dostal nepočítaně, nemluvě o dnech a týdnech strávených na samotce a o hladu a dalším, rafinovaném trýznění prováděném tak, aby úřední kontroly nic nepoznaly.

Sotva jsem mohl mít šťastnější a radostnější dětství!

Když jsem pak po létech sirotčinec opouštěl, byl jsem již hotovým člověkem, skutečnou osobností, jež se nezalekne žádné skutečné výzvy, protože moc dobře ví, co je to skutečný svět.

Já to říkám pořád, že sirotci patří do sirotčince.

„Proč?“ ptají se mě lidé.

„Protože tam je jim nejlíp, stejně jako vám doma v obýváku u televize,“ odpovídám jim.

 

Autor: Karel Trčálek | středa 19.9.2018 17:57 | karma článku: 19,72 | přečteno: 951x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Kdo seje len, nesklízí bouři!!!

Už jste zkoušeli, i když jste třeba konzervativní katolíci, odříkávat místo Otčenáše či Zdrávas tibetskou mantru? Jestli ještě ne, tak to ani nezkoušejte, bylo by to ve vašem případě zcela zbytečné...

4.5.2024 v 15:33 | Karma: 10,63 | Přečteno: 168x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Češtinářky, čili om padme mani hum

Výborně, Varle. Tohle je úplně jiný level. Holt kdo umí, ten umí. Zasloužená trefná karma. Jo, souhlasím, tohle už se dá naprogramovat s přehledem

4.5.2024 v 13:24 | Karma: 6,57 | Přečteno: 73x | Diskuse| Hyde park

Karel Trčálek

Kdy napíše Karel Trčálek konečně něco původního?

Třeba o slunéčku sedmitečném, o Kohoutkově kometě, nebo o smažáku... leč marnost, nestane se tak, zatím si tedy přečtěte tento článek, i když není o okeně

3.5.2024 v 19:27 | Karma: 21,64 | Přečteno: 444x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

GEN (6) Nejen Pavel Novotný. Trochu prostořeký, ale představuje naše vlastenecké hodnoty

V našem nepravidelném seriálu s příznačným názvem GEN (Galerie elity národa) se budeme věnovat těm nejlepším z nás. A budou to právě vlastenci, neboť se učinili elitou národa.

3.5.2024 v 16:25 | Karma: 17,16 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

Válka je zločin! Paradoxní pacifismus pana Hornera

Známý pacifista pan Horner ve svém nejnovějším počinu tradičně obviňuje Západ z toho, že nedodává na Ukrajinu dostatek zbraní, a zároveň na válce vydělává. Co ovšem na první pohled vypadá jako paradox, je u pana Hornera normál...

1.5.2024 v 15:48 | Karma: 25,02 | Přečteno: 448x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Lepru mezi sebou ve středověku šířili lidé a veverky, tvrdí studie

4. května 2024  19:40

Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 2960
  • Celková karma 24,55
  • Průměrná čtenost 863x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik