Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Začíná to kyticemi, končí to šibenicemi

Sledujme, kdo všechno má sklony se chovat tak, jako se včera chovala kavárna alias žumpa alias pražské bahno alias zfanatizovaná chátra, nebo jinak skončíme na šibenicích

Věděl jsem, že k něčemu takovému dojde, nemohl jsem kvůli tomu spát, a má předtucha se bezezbytku vyplnila.

                Památka 17. listopadu 1939 byla dokonale zneužita.

                Ráno jsem ještě stihl dát králíkům seno, vzduch byl svěží, studený, seno králíkům chutnalo.

                Ale sotva jsem zavřel dvířka od jejich kotců, přiběhl můj opatrovník a zatahal mne za rukáv.

                „Co se děje?“ zeptal jsem se.

                „Památka 17. listopadu byla zneužita!

                Měl jste pravdu s tou předtuchou!“ vysypal ze sebe.

                „Co se stalo?“ zeptal jsem se jej.

                „Kytice!

                Hodili kytice do koše!

                Lopaty z Prahy!“ zadrmolil opatrovníky a pokračoval, „před několika dny byly dušičky, všichni to vědí, nikdo to nemůže popřít!

                Našly se hyeny, které znesvěcovaly hroby předků tím, že na ně nedávaly žádné květy, že je nechávaly docela holé.

                A dnes mnohem horší chátra znesvětila pamětní místo národa!“

                Opatrovník se celý roztřásl.

                „Ovšem, vidět svobodu v tom, že právě já budu rozhodovat, kdo kde položí věnec, kdo se pokloní, to je tyranie.

                Jestliže ubohost dosáhla již takového bodu, nebude dlouho trvat a zfanatizovaná chátra vztáhne ruku na člověka,“ řekl jsem a přísně pokáral svého opatrovníka, „tak za takovou demokracii jste se přesně zde, na Národní třídě, nechali surově zmlátit?“

                „Byl jsem tehdy mladý, co mi zbývalo, než se nechat zmlátit, vždyť jsem měl naději, že se to změní, že budeme svobodní, ne jak teď!“ zalomil rukama opatrovník a poklekl přede mnou, „ani nevíte, jak se za to stydím!

                Nejraději bych se hanbou propadl do země!

Odpusťte mi, jestli můžete!“

                „Odpustím vám.

                Ne, každý má to štěstí, že je zbaven svéprávnosti jako já, a tedy neví, co činí, že je nevinný před soudem lidským, i božím“ řekl jsem a přísně dodal, „odpustím vám však jen pod jednou podmínkou.

                Přiznejte, že po 29 letech můžeme slavit jen to, že jsme v mnohém klesli hlouběji než za dob komunistů. Jak v politice, tak ve vztazích k lidem.

                Před 29 lety jste se na Národní třídě nechal surově zmlátit, a dnes se na tom samém místě vyhazují kytice do koše.

                Dav se mění v chátru a chátra se mění v látro. Látro chce krev, chce maso, proto se nechává strhávat dirigenty, kteří lační po moci, a proto potřebují látro, které je chátrou, a proto i davem zároveň, aby maskovali své intriky.

                A přitom veškeré vyšetřování dosud probíhalo v tom nejpřísnějším souladu se zákonem!

                Přiznáváte to?“

                „Přiznávám!

                 V tom nejpřísnějším souladu se zákonem!

                Ani nevíte, jak jsem po tomto přiznání toužil!

                Bože, to je úleva!

                Není nic úlevnějšího než doznání vlastní viny!“ oddechl si můj opatrovník.

                „Každé doznání musí být po zásluze odměněno.

                Za to, že jste se takto hezky přiznal, vám dám králíka,“ řekl jsem a vytáhl z králíkárny jednoho ušáka a jediným úderem hřbetu ruky mu zcela bezbolestně zlomil vaz.

                „Děkuji, řeknu manželce, ať ho udělá na smetaně, když je ten svátek,“ poděkoval opatrovník a vzal mne šetrně za rameno, „pojďte, už musíme jít.“

                „Kam?“ zeptal jsem se.

                „Na Národní třídu, a pak na Václavák, všude kam bude třeba. Ještě není všemu konec, ještě to tady není jako v padesátých letech,“ pravil můj opatrovník, veda mně k velkému tmavého autu, které na nás již netrpělivě čekalo.

                „To je elektromobil?“ zeptal jsem se.

                „Ano, elektromobil,“ přikývl opatrovník a posadil mne dozadu mezi nějaké dva muže, sám si sedl dopředu a nařídil šoférovi: „jeď, Franto, ať už to máme z krku!“

                „Ale to není elektromobil!“ zvolal jsem, když jsme se rozjeli, protože to auto skutečně nebyl elektromobil, ale diesel.

                Nikdo mi však neodpověděl, všichni mlčeli, opatrovník i ti ostatní.

               

Autor: Karel Trčálek | neděle 18.11.2018 9:46 | karma článku: 31,62 | přečteno: 2023x
  • Další články autora

Karel Trčálek

Helena Langšádlová byla nejlepší ministryní Fialovy vlády, nechápu, proč končí!

Ač to zní poněkud paradoxně, v případě současné vlády jsou nejlepší ti její členové, kteří se řídí zásadou, kdo nic nedělá, ten nic nezničí, protože Fialova vláda už zničila skoro všechno...

28.4.2024 v 9:58 | Karma: 17,22 | Přečteno: 359x | Diskuse| Politika

Karel Trčálek

K té vší válečné vřavě! Je smutné, když lékař podporuje válku!

Vždy mne rozesmutní, když válku hájí nebo ospravedlňuje lékař. Lékař toho povolání (omlouvám se za tuto kostrbatou a nesmyslnou formulaci, ale jsem z toho opravdu moc a moc smutný) by si něco takového neměl vůbec dovolit!

27.4.2024 v 15:32 | Karma: 21,36 | Přečteno: 481x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Malá poznámka k malé ukázce z nového románu zdejší spisovatelky

Byli jsme nedávno poctěni názornou ukázkou z připravovaného románu spisovatelky, která zde rovněž publikuje. Kolem této ukázky se rozhořel určitý spor, který si ovšem netroufám nijak rozhodnout, jelikož k tomu nejsem kompetentní

27.4.2024 v 11:02 | Karma: 22,16 | Přečteno: 580x | Diskuse| Ostatní

Karel Trčálek

Nebezpečná hra s ohněm paní Kateřiny L.

Co myslíte, že je nebezpečnější? Kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil

26.4.2024 v 15:32 | Karma: 21,12 | Přečteno: 436x | Diskuse| Společnost

Karel Trčálek

Mistr a Markétka

Budu si muset někdy tuto knihu opravdu přečíst, třeba bude skvělá. Zatím jsem ji jen spálil ve svém krbu...

25.4.2024 v 14:53 | Karma: 20,76 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2953
  • Celková karma 25,06
  • Průměrná čtenost 865x
Náhodný host v tichých čajovnách. Zatímco čekám na čaj, lidé venku někam spěchají. Já ne, nemám kam a proč

Seznam rubrik